I miei Video clips furlans

Loading...

25 gen 2008

Il pâri, le mâri e i parints dal tiramisù


L'espression a é dute cjargnele: Bêf un tai ch'al ti tire sù. Bêf un café ch'al cji tire sù. E vie vie. Di aí al é nassût il dôlç plui cognossût dal mont. Il Tiramisù.
Ancje s'al é plen di talians ch'a lu rivendichin, il tiramisù al é nassût a Tumieç tai ains 50 in te cusine dall'albergo Roma tignût de famee Del Fabbro che par contentâ i turiscj de domenie al veve pensât di fâ alc di sostanziôs, ch'al tiri sù, ch'al sedi facil da conservâ e da taiâ par siervî in porzions cun tun café a dutis lis oris e soredut ch'al si podeve preparâ in anticipo par vuadagnâ timp. Pôc a pôc, ducj chei ch'a passavin par Tumieç a lavin al Roma par vê le lôr fete e dopo chel invier dal 51-52 a in d'ere ancje int ch'a lave a pueste a Tumieç a tirâsi sù cun tun dôlç ch'a nol pedeve plui clamâsi che Tiramisù e al é cussí ch' al si é scomençât a fâlu dapardut.
Il comun al varès di promovi le sitât fasint une celebrazion anuâl dal Tiramisù e fâ cognossi le Cjargne tal mont intîr ma tant che il sindic a nol sarà un napoletan a nol in d'é nissune chance:-)
Al si disarès ch'a lu tegnin platât. Cê il tiramisù? Cui, nô? Indulà? a Tumieç?Noooo. Laiso via di cjâf? Cjargniei po!

--------------------- ^^^^--------------------


Il padre, la madre e i parenti del tiramisù
L'espressione é tipicamente carnica: Bevi un caffé che ti tira sù
Vieni qua a bere un bicchiere che ti tira sù.
Da quest'esspressione é nato il Tiramisù. Anche se in molti in italian lo rivendicano, questo dolce é stato inventato a Tolmezzo negli anni 50 nelle cucine dell'albergo Roma gestito dalla famiglia Delfabbro che per contentare i turisti di fine settimana aveva pensato di fare qualchecosa di sostanzioso, che "tiri sù subito", che sia facile da conservare e da tagliare in porzioni da servire con un caffé o un té a tutte le ore e cosí si poteva prepararlo in anticipo per guadagnar tempo in cucina. Poco a poco, tutti i turisti che passavano per Tolmezzo prima di andare nelle altre valli della Carnia andavano al Roma per gustarne una fetta. Andavano a "tirarsi sù". Cosí il dolce non poteva che chiamarsi Tiramisù
.
Foto cjatade sù Cjargnie.it

Nessun commento: